| COCKTAIL WINES: Sherries, Vermouths, Aperitifs

Outbhoard Motors

Indoor-Outdoor
- Carpeting

" Dart - Falcon

Rambler American
Chevy II

Dehumidifiers

Room Deodorizers




| The truth about...

True’s Article on Smoking

The motive for publishing it and the nature of its promotion blur
the line between honest, if erroneous, journalism and propaganda

More than four million copies of an article that attempts
to debunk the dangers of smoking and attacks the findings
of the 1964 Surgeon General’s Advisory Committee Report
on smoking have been circulated in recent months. The
article was first printed in more than two million copies of
the January 1968 issue of True (“the man’s magazine”)
under the title, “To smoke or not to smoke—that is still
the question.” It was written by a man named Stanley
Frank.

In February, CU readers began sending us copies of a
reprint of the True article. Attached to each was the follow-
ing blurb: “As a leader in your profession and community,
you will be interested in reading this story from the Jan-
uary issue of TRUE Magazine about one of today’s most
controversial issues.—THE EDITORS.”

A biology professor wrote us: “The fallacies, innuen-
does, misstatements and pseudoscience in the enclosed ar-
ticle are cloaked enough by truth to be very convincing to
much of the public.” From another reader: “What is of
concern to me is the backing [of] the distribution of this
article. . . . Is the tobacco industry involved?”

It certainly is. As has been widely reported in the press,
the Tobacco Institute, an industry trade organization, re-
tains two public relations agencies. One of them, Tiderock
Corp., ordered some 600,000 reprints of the article from
True and mailed them first class ($72,000 worth of post-
age alome, if all were sent) to doctors, teachers, lawyers
and other professional people. The reprint nowhere sug-
gested that anyone but True was responsible for the mail-
ing. The signature “THE EDITORS” indeed suggested that
True had sent it out.

As Advertising Age put it in an editorial: “. . . there is
a vast difference between views that are clearly labeled, so
that anyone reading them can ascertain for himself if the
party or parties expressing them represent one faction or
another, and views that are passed along as unbiased edi-
torial comment ‘signed’ by the editors of a magazine.”

True, it turns out, had been willing to let the reprint go
out under its editors’ names, with the magazine’s blessing
—True printed up not only the reprints but the blurb
signed “THE EDITORS.” Charles N. Barnard, True’s execu-
tive editor, told CU that True staffers assumed, “a bit
naively, as it turned out,” that the envelopes Tiderock used
in the mailing would identify the sender. The envelopes did
not. On them was the Chicago post-office-box number of
the mailing house that actually did the mailing, with no
other identification of the sender.

336 JUNE 1968

Five cigarette manufacturers individually also bought
and mailed reprints of the True article—some 450,000 of
them. It turned out, too, that a series of newspaper adver-
tisements promoting the article—$60,000 worth, accord-
ing to Advertising Age—had largely been paid for by
individual companies that are members of the Tobacco In-
stitute, using Tiderock as intermediary. The ads purported
to be for True and its smoking article; they made no men-
tion of any connection with the tobacco industry.

Then, early in March, an article appeared in the Nation-
al Enquirer, a weekly tabloid with a circulation of close to
a million, entitled “Cigarette Cancer Link Is Bunk.” The
Enquirer article carried the byline of “Charles Golden.”
But Stanley Frank, author of the True article, concedes
that he wrote the Enquirer article, too.

A free-lance turned PR man

Mr. Frank has been a prolific magazine writer—author
of scores of articles, on a wide range of general subjects,
in the Saturday Evening Post and Good Housekeeping, as
well as True, and a frequent contributor to other national
magazines. In October 1967, Mr. Frank went to work for
Hill and Knowlton, the other public relations agency re-
tained by the Tobacco Institute. Hill and Knowlton, True
and Mr. Frank have all stated that Mr. Frank sold the story
to True the previous April. However, when Mr. Frank re-
hashed his piece for the National Enquirer, he was an em-
ploye of Hill and Knowlton.

The Wall Street Journal also reported (and CU later
confirmed) that “a tobacco industry representative” had
approached a prominent Washington journalist in 1967
and had asked her to sign an already-written article
attacking the 1964 Surgeon General’s Committee report.
The plan was to submit it to a national magazine to which
she was a frequent contributor. She refused.

In sum, then, it would appear from the reports cited that
the tobacco industry’s representatives tried to plant a pro-
smoking article in a national publication. Two prosmoking
articles have in fact appeared. Their author is currently
employed by one of the public relations firms retained by
the tobacco industry. He wrote the second of the articles
while employed by the industry’s publicists. The industry
directly financed extensive promotion of the first article
and put into circulation more than a million reprints of it.
Some 600,000 of the reprints were sent out to professional
people in the name of the editors of a presumably un-
biased and unfettered national magazine.



The tobacco industry’s connection with the articles and
the reprint has been widely noted. In mid-March, John F.
Banzhaf III filed complaints with the Federal Trade Com-
mission, the U.S. Post Office Department and the New
York State Attorney General. Mr. Banzhaf is executive
director of Action on Smoking and Health—“the legal
action arm of the anti-smoking community,” as it calls it-
self. He is the New York attorney whose complaint led to
the Federal Communications Commission’s 1967 “fairness”
ruling, which requires that broadcasters who air cigarette
commercials give “substantial” time to anticigarette an-
nouncements.

Among other allegations, Mr. Banzhaf charged in the
complaint that “it was an unfair and deceptive trade prac-
tice to advertise and distribute such . . . articles with no
indication of their sponsorship and the circumstances of
their authorship . . . the use of the U.S. mails to accomplish
this purpose may also constitute postal fraud particularly
because the identity of the mailer was not represented.”

At about the same time, Senator Warren Magnuson (D.,
Wash.) wrote to the Surgeon General, Dr. William H.
Stewart, asking him to review the True article. In announc-
ing to the Senate late in March that the review had been
made, Senator Magnuson said: “It brings into the most
serious question the article’s accuracy, impartiality and
integrity. . . . These articles . . . are not what they seem to
be. And I agree with Dr. Stewart that this questionable
exercise in high-powered public relations mays, if it achieves
its apparent objectives, add to the disease and death in
our population caused by smoking.”

The Surgeon General’s factual rebuttal of the True
article, and a rebuttal by the American Cancer Society
that covers much of the same ground, put Mr. Frank’s

Asa bader gy
UL progecs fon
and Ditimnity,
You toif] py
in/fm(,d W
Teuding iy
2ty fram the

detiagry o
TRUE g

M’ﬁuin‘-
about oy B
Lailay’y masz

Olttraversyy

Lsnes,

“THE KbiroRg

The reprint looked as if True had sent it on its own;
in fact, it was sent by a public-relations firm retained
by the Tobacco Institute. The return addvess was a PO
box for the mailing house that actually made the mailing

To smoke or
not to smoke—
that is still

the question

[IRIESTIREINN

CONSUMER REPORTS 337



TRUE’S SMOKING ARTICLE continued

compendium of errors, omissions and distortions in its
proper light. CU discusses some of the claims made in
both the True and the National Enquirer articles in the
box below.

Why did the Tobacco Institute endorse this “question-
able exercise in high-powered public relations”? A few
background facts suggest the answer.

In the fall of 1967 the tobacco companies faced the
apparent prospect of excellent economic health. A substan-
tial rise in sales had been predicted for 1967 (2 per cent
over 1966, a record year), and per-capita consumption
was expected to rise again. Still, all was not roses. The
FCC had recently handed down the “fairness” ruling that
had been sparked by Mr. Banzhaf’s efforts. Tobacco
farmers were complaining that they had large quantities
of high-nicotine tobacco on their hands; demand for that
type of tobacco was almost nonexistent in this country

and abroad, and Federal price supports for it had been set
much lower than for tobacco of lower nicotine content.
The efficiency of the new Strickman filter, widely publicized

_as a major step in controlling the nicotine-and-tar content

of cigarette smoke, was being questioned, though Columbia
University had not yet dissociated itself from the filter and
its inventor. The U.S. Public Health Service had mounted
a campaign to dissuade the million teen-agers who begin to
smoke each year from starting up. The Surgeon General
had submitted to Congress a 200-page follow-up to the
1964 smoking report; it underlined the 1964 findings and
presented strong additional evidence of the link between
cigarette smoking and many kinds of disease. The Federal
Trade Commission had recently stated its position: Health
warnings should be required in all cigarette advertising.
The American Cancer Society’s membership had just voted
a recommendation that all cigarette ads be banned, a step
also recommended by 62 per cent of some 2500 physicians
polled by the California Medical Association.

And in Congress (described not long ago as the “best

The facts still say that smoking does harm

The True and Nationel Enquirer articles’ main conten-
tion is that there’s no reason for you to believe that smok-
ing causes lung cancer and other diseases. The known
facts do not support the evidence Mr. Frank adduces.

“The cause of cancer is unknown,” Mr. Frank says.
But there has been an enormous rise in deaths from
lung cancer—from 2357 in 1930 to 45,838 in 1964. The
evidence is overwhelming that the rise in cigarette con-
sumption resulted in the rise in mortality rates from
lung cancer. Compared with nonsmokers, the average
male smoker runs about a 9- to 10-fold risk of developing
lung cancer, and a heavy smoker at least a 20-fold risk.

“Ten per cent of all lung cancer victims have never
smoked, proof that tobacco is not the sole cause of the
disease,” says Mr. Frank. The fast reader might thus
infer that because cigarette smoking does not cause 100
per cent of the cases, it cannot cause any. Mr. Frank
does not mention that cigarette smokers nearly always
develop a different form of lung cancer from nonsmokers
—squamous-cell carcinoma, rare in those who have never
smoked—indicating that there is an agent in cigarette
smoke capable of producing those carcinomas.

“Long exposure to concentrated cigarette smoke has
never produced lung cancer in an experimental animal,”
Mr. Frank writes. False. The American Cancer Society
suggested that Mr. Frank had been “trapped by the
march of research” when it reported that cigarette smoke
has indeed produced lung cancer in a strain of mice and
that preliminary reports of the findings appeared in Lon-
don in mid-1967.

“Statistics alone link cigarettes with lung cancer, a.

correlation that is not accepted as scientific proof of
cause and effect,” says Mr. Frank. First, “Assuming that
the evidence were only statistical . . . the case against
cigarettes would still be strong enough to act on,” Surgeon
General Stewart told Congress in March. And the Ameri-

338 JUNE 1968

can Cancer Society pointed out that it is through statistics
that we know vaccinations prevent polio, smallpox, tet-
anus and diphtheria, that antibiotics cure many bacterial
infections; that Thalidomide caused babies to be born
deformed; and that Type III oral polio vaccine has re-
duced one’s chances of contracting paralytic poliomyelitis
to a million to one.

Other kinds of evidence are available: animal experi-
ments and clinical and autopsy studies, as well as the
population studies from which most of the statistical
conclusions were drawn; “. . . all three lines of evidence
are essential,” the Surgeon General’s committee stated
in 1964. Dr. Stewart told Congress in March that “micro-
scopic examination of lung tissue of cigarette smokers has
shown that the degree of lung damage and precancerous
cellular changes increase greatly with the number of
cigarettes smoked.”

“Lung cancer is rare in women,” Mr. Frank says. The
mortality rate for lung cancer in women has risen 400
per cent since 1930. More men get lung cancer than
women, true. But more men smoke than women.

“[It] is difficult to understand Doctor Terry’s abrupt
dismissal of other possible causes of lung cancer,” Mr.
Frank writes. First, Dr. Terry (Dr. Luther L. Terry,
Surgeon General in 1964) did not write “Smoking and
Health,” the 1964 report. It was the work of a committee
of prominent scientists and no more Dr. Terry’s work than
the recent report of the Presidential Commission on Civil
Disorders was the work of President Johnson. Second,
the committee did discuss at length other possible causes
of lung cancer, in two different sections of the report, and
concluded: “. . . the importance of cigarette smoking
[in chronic diseases of the lung] is much greater than
that of industrial pollution or occupational exposures.”

Mr. Frank suggests that air pollution in industrial
centers may be a cause of lung cancer; he cites the



protective filter ever devised by the tobacco industry”),
several senators had introduced bills to curb radio and
television advertising of cigarettes, to strengthen label
warnings and extend them to include all advertisements,
and to set up a sliding scale of excise taxes under which
‘cigarettes producing high-tar-and-nicotine smoke would
be taxed more than cigarettes with low-tar-and-nicotine
smoke,

It was in this atmosphere that the Tobacco Institute se-
cured the services of Rosser Reeves—one of advertising’s
all-time giants, former head of Ted Bates and Co., an ac-
knowledged master of the hard sell—and his newly formed
public relations agency, Tiderock Corp. Tiderock proceeded
to do what public relations people are paid to do: It seized
upon the True article, promoted it to the hilt, gave it maxi-
mum distribution and, to add credibility, neglected to re-
veal the tobacco industry’s role in promoting the article
and distributing the reprints.

The editors of True, too, were doing what they’re paid to
do—print stories that would arouse the interest of their

readers, “Circulation is made from outrageous things some-
times,” True’s executive editor told CU, adding that the
article would have strong appeal to people “looking for any
excuse not to stop smoking.”

The article, he said, was checked for accuracy by a re-
searcher working with the editor of True (that editor, by
the way, is reported to be no longer connected with the
magazine). Mr. Barnard concedes that the story as printed,
despite the re-researching, contained many errors, distor-
tions and omissions. Nevertheless, he claims that True and
its editors, some of whom recommended that the article not
be printed, didn’t act irresponsibly.

CU finds it hard to agree. How many men who read
Stanley Frank’s piece of journalism were pack-a-day
smokers trying hard to stop? How many, as a direct result
of reading the article, decided to continue? Judging by the
mortality statistics in the Surgeon General’s latest report,
if the article persuaded only 8000 such smokers among the
millions it reached to keep it up, 10 of them will die of lung
cancer as a direct result of having been persuaded.

findings of Percivall Pott (Percival Potts, Mr. Frank calls
him) as evidence. In 1775, Dr. Pott did indeed find a
high incidence of cancer among London chimney sweeps,
but it was cancer of the scrotum, not of the lung. (The
National Enquirer article identifies the kind of cancer
Dr. Pott discussed, but still cites his findings as evi-
dence of air-pollution’s role in producing lung cancer.

“Inhaling should induce lung cancer if cigarettes are
hazardous,” Mr. Frank maintains, adding: “Not a scrap
of evidence has been found to corroborate the theory.
. . . Further, there is no proof that the chances of get-
ting cancer are reduced by giving up smoking.” False on
both counts, the American Cancer Society replies. The
Society refers to E.C. Hammond’s 1966 study, “Smoking
in relation to the death rate of one million men and
women” (National Cancer Institute monograph No. 19),
which shows significantly higher death rates from lung
cancer for smokers who inhale and significantly lower
death rates for ex-smokers.

Mr. Frank also saws away diligently at the known
link between cigarette smoking and coronary artery
disease, the largest single cause of death in this country.
He quotes at length two respected investigators, Dr.
Henry Russek and Prof. Carl Seltzer, who question the
causative role of cigarette smoking in coronary disease.
“Such opinions have been published regularly in medi-
cal literature during the last decade,” Mr. Frank says.
“Again the [Surgeon General’s] report overrode the ex-
perts.”

As it happens, Dr. Russek did not make his statement
until 1965; Prof. Seltzer didn’t make his until 1968. But
anachronisms aside, Mr. Frank quotes only those in-
vestigators’ strongest words of dissent, not their full views
on the matter. Dr. Russek’s 1965 study of stress, tobacco
and coronary disease found that twice as many men who
smoked cigarettes suffered from coronary disease as men
who did not. And Prof. Seltzer concluded his analysis of
recent statistics in that area by stating: “The present

state of our knowledge still suggests (as the Surgeon
General’s Advisory Committee Report . . . stated in 1964)
that ‘male cigarette smokers have a higher death rate
from coronary artery disease than non-smoking males, but
it is not clear that the association has causal signifi-
cance.” ”

Some current figures on this association, taken from
the Public Health Service’s 1967 review, “The Health
Consequences of Smoking”: If the mortality rate from
coronary disease of nonsmoking men, 45 to 54 years of
age, is expressed as 1.0, the mortality rate of 45-to-54-
year-old smokers of less than 10 cigarettes a day may be
expressed as 2.4 and the mortality rate of 45-to-54-year-
old smokers of more than two packs a day as 3.4. The
1967 report sheds new light, too, on the specific mecha-
nisms by which cigarette smoking can cause cardiovascular
disease. CU discussed some of them in its recent article
on cigarette controls (“A Sick Joke So Far,” CONSUMER
REPORTS, February 1968).

CU does not anticipate that researchers will ever try
to induce coronary disease in human beings. Therefore,
it seems unlikely that a causative relationship between
cigarette smoking and coronary disease can ever be es-
tablished according to the very strictest tenets of the
scientific laboratory. But the absence of such proof
does not nullify the statistical association between ciga-
rette smoking and coronary disease. The 1964 Report
reasons thus: “Other factors such as high blood pressure,
high serum cholesterol, and excessive obesity are also
known to be associated with an unusually high death
rate from coronary disease. The causative role of these
other factors in coronary disease, though not proven, is
suspected strongly enough to be a major reason for tak-
ing countermeasures against them. It is also more pru-
dent to assume that the established connection between
cigarette smoking and coronary disease has causative
meaning than to suspend judgment until no uncertainty
remains,”

T S R

CONSUMER REPORTS 339



