-

OPPOSITE PAGE: HOOVER:BETTMAN/CORBIS; SELDES AND DOCUMENTS: COURTESY RICK GOLDSMITH. THIS PAGE: DOCUMENT COURTESY RICK GOLDSMITH

The strange but true tale of J. Edgar Hoover's 24-year obsession with
veteran reporter and left-wing gadfly George Seldes, the godfather of
press criticism. By Jim Edwards

meJOUFNAlISt
andthe G_Ma“

@ 18) VoL T Na,

ONE MORNING in 1925, a 35-yearold American
reporter named George Seldes nervously
boarded the Orient Express in Rome. A corre-
spondent for the Chicago Tribune, Seldes had
gotten word before dawn that Benito Mussolini
had run out of patience with him. Unlike most
of the American press corps in Rome, Seldes
was given to naming the Italian dictator’s
assassins in his dispatches. Fearing for his life,
Seldes packed his bags and set off for Paris.

Just as the train approached the French
border, it made an unscheduled stop. Italian
soldiers boarded and began making their way
through the cars, yelling, “Where is Seldes?”
The reporter realized that he, like others who
had spoken out against Il Duce, was not going
to be allowed to leave the country alive. So he
barged into a compartment occupied by four British Royal Navy admi-
rals. His introduction: “Gentlemen, if I wasn’t about to be killed here
on this train, I wouldn’t break in on you.” If the admirals hadn’t
pretended that Seldes was one of their party, Mussolini’s henchmen
might have robbed the world of one of the finest and most influential
journalists of the past century. And now, through a Freedom of Infor-
mation Act request, Brill’s Content has acquired a stunning cache of FBI
files that document Seldes’s strange relationship with another neme-
sis, J. Edgar Hoover, who waged a virulent and often bizarre 24-year
campaign to put Seldes out of business—for good.

ignored for years

hances are you’ve never heard of George Seldes, who died in
1995 at the age of 104. His name never quite made it into the
history textbooks along with such fellow muckrakers as Lin-
coln Steffens and Ida Tarbell. But Seldes’s 42-year career as a
reporter and editor, spanning the first half of the 20th century,

The January 13, 1941, issue of Inn Fact,
in which Seldes broke the news that
tobacco is deadly ("Tobacco Shortens
Life"), a story the commercial press

changed the face of journalism. As legendary reporter LF.
Stone once put it, Seldes. was “the dean and the ‘grand-
daddy’ of us investigative reporters.”

George Seldes was the first to report, in 1941, that
cigarettes can kill you. It was he who exposed religious
broadcaster Father Coughlin as a Nazi. Before any of his
competitors, he traced how lobbying groups such as
the National Association of Manufacturers manipulate
Congress. He was the author of 21 books, including 1935’s
Sawdust Caesar, one of the first biographies of Mussolini.
And, most important, Seldes was the first reporter to
systematically target his own colleagues: In 1940, he
cofounded In Fact, a bimonthly newsletter (it would later
become a weekly) devoted to the premise that, as Seldes
once put it, “the most sacred cow of the press is the press
itself.” In Fact essentially invented the genre of press criti-
cism. Seldes threw open the doors of the newsroom for
the world to see, an act that has resonated through our culture from
The New Yorker’s AJ. Liebling (whose heyday at the magazine began in the
late 1940s) to Network screenwriter Paddy Chayefsky, from Inside.com
cofounder Kurt Andersen to The Insider director Michael Mann.

“George Seldes was like the trombone of muckraking journalism,”
Village Voice columnist Nat Hentoff told filmmaker Rick Goldsmith in
his 1996 Academy Award-nominated documentary, Tell the Truth and
Run: George Seldes and the American Press, which paid tribute to Seldes for
the legacy of In Fact. “His voice was so clear, so loud, and so strident, if
you like. He took what should be the most honorable term in American
journalism—muckraking—and made it work again.” Goldsmith’s docu-
mentary, which featured lengthy interviews with Seldes, including his
account of fleeing Italy, was critically acclaimed but has been shown
in few theaters.

Just as remarkable as Seldes’s contribution to journalism, perhaps,
is the extraordinary cast of characters that passed through his life.

BRILL'S CONTENT 115




FBI (Ili,p:gtqr J. Edgar Hoover (below right) was convinced that George Seldes (bottom
fgft). éditor of the groundbreaking journal of press criticism In Fact, was a
communist. Hoover and his agents hunted Seldes for a quarter-century in a fruitiess
hid to prove it, Pictured are pages from a 1941 letter Hoover wrote to Seldes
attacking an In Fact story.

Seldes Fage 15

A L also make tie observa ion thot in the suiure shoul
you desirc to correctly report the activivies of tie » I shall be

€8 of the FBI in question may be explained to nyou
if consistent with the public interest, because naturally it would
not e possible to give out inaformation of a confidential noture
ohtained in conncction with perding investigubions I have taken
gou at y word, and as I said, siall observe « interest the
action you take.

very truly uonrs,

CEOGRAR 100"
nuCGTON
EZnclosure
Federal Bureau of Invratination

Ttwited States Departinent of Justice
Fushinatow, 8. C.

August 27, 1941

Mr. (eorge sSeldes
Editor

"In Fuct!

19 Yniversity Place
New York, New Fork

Dear ¥r. Scvldes:

I wish to acknowledne pyour letser of July 21,
er to a letter which I direcked to Mr., Yhomas
in my letier to . Hurphy in response to hig reques thut the
Moy 12, 1041, issue of "In Fact™ contained u colléction of Ylies and
falsenoods.” I made this statement aince I had no other choice in
uiew of the obuious inaccuracies of the siatements appearing in
"rn fect.

your purpoze to publish jlacts,
that you ire columna apen to correction, und *Ar i/ T will po
aut "one state  or one word in 'In Fact! wiich is no
you will print a correction, I am noi an much interesied
correction as I am in Teepiny records stra
I wish to advise as follows with r rence o
9 in the May 12 ilssne of "In Fuct

“In Foct! says,
against labor end ci

with carrying out t J Congres

Attarney General oj the United Sta nnd the Presidens
States. The investigation of Horry Bridges, which resu
recent heoring afforded Mrl 3ridpes, wues made on ilie spe
tions of the orney fenerol.

"Tn Fact! states, "That i tion jor enterin
the war M b mericun citizens wha want
are being dat rugsed by J.
wio did the samg job jor Ati'ly n'l Palme




"[Seldes’s] voice was so clear,” journalist Nat Hentoff said. "He took
what should be the most honorable term in American journalism—
muckraking—and made it work again.”

strident, and indignant. Before Mussolini chased him out of Italy,
Seldes was impertinent enough to chastise the dictator in writing
for his censorship of the press: “We are required to give facts, to
relate happenings, not viewpoints of foreign governments.”
Seldes concluded his lecture to the leader of the country in which
he was a guest by writing, contemptuously, “I hope I have made
myself clear.”

Above: Seldes (third from left)
interviewing Yugoslavian leader Marshal
Tito (far left) in Belgrade for In Factin
1948. Below: Seldes’s Vatican press pass
from his days in Rome. Right: His Chicago
Tribune press credentials, dated 1919,

Thye Thienge Tribumie

o Ay s s
P e g e

e e i o ekl 01
18 s 26T4tEW adrrapamt o
N RILUI0 YELIT, slisthad to e ‘r.ﬂ‘ R MARCE EES SR,
BB 08 b nird ab (00 Soeeentesih b THE TN ik ol b o1 e
FOTSL Saram tmp 1 vt 15 B0 50 M T e e
wuma four willtem remiary Mg Mllllh el W e u- -
Sl asd 2@ Cmtml Bty

L U a0 bty ikt 41 e e g
197V6d, o purpactinliy eomaand Bo. bulbb be' ok dct bbbl o e
Ln bls bmir an mUmiien of me) -.'r-uun- (ealIIbe e #11L mu nae
Vio Lhs aaniavaimal oF g suave dhe bl i hy ded (00 Peradi ey

hat sort of unyielding and impolitic righteous-
ness earned Seldes more than his fair share of
powerful enemies over the years—he liked to
boast, for instance, that his name had been
banned from the pages of The New York Times after he
offended Edwin L. James, its managing editor at the time,
by testifying against the paper in a 1934 lawsuit brought
by the Newspaper Guild. (There is no direct evidence of
such a blacklist, but a New York Times spokeswoman
confirms that Seldes’s name does not appear in the
paper’s archives after the late 1930s; the earliest contem-
porary mention of Seldes that Brill’s Content could find in
the paper occurred in 1981.) But by far Seldes’s most
enduring enemy was FBI director J. Edgar Hoover. Brill’s
Conteni has obtained a neverbefore-published record of

Seldes attended Harvard with John Reed, the author of Ten Days That
Shook the World and the subject of Warren Beatty’s 1981 epic film,
Reds (in which Seldes himself was interviewed as a “witness” whose
recollections were intercut with the film’s action). He hung out in
Greenwich Village with Walter Lippman; he questioned Vladimir
Lenin and wrangled Leon Trotsky into posing for American photogra-
phers; he listened to Emma Goldman complain over breakfast about
women copying her hairstyle; he watched Isadora Duncan, the libertine
pioneer of modern dance, drink her troubles away; he attended D.H.
Lawrence’s funeral along with Aldous Huxley. His brother Gilbert,
moreover, served as editor of The Dial, the legendary literary magazine
founded by Ralph Waldo Emerson, and published T.S. Eliot’s The Waste
Land. (Gilbert’s son, Timothy Seldes, is today one of New York’s most
successful literary agents, and his daughter Marian Seldes is a highly
regarded actress on the New York stage.)

Seldes was at the center of the menagerie—yet he seemed like nei-
ther a swashbuckling reporter nor an avatar of high society. With
his slight figure and close-trimmed mustache, he looked more like a
librarian than the rabble-rouser he was. He was an ardent leftist and
antifascist, and his preferred style—on the page and off—was loud,

116 NOVEMBER 2000

Hoover’s obsession: the FBI’s 1,700-page Seldes file. The

% ek documents, which consist of FBI memos, case reports,
L =§!| s . | copies of In Fact, and Hoover’s correspondence relating to
B L TE

Seldes, stand knee-high and tell the story of the unlikely
relationship—by turns comical, chilling, seedy, and even
poignant—that developed over a quarter-century between
the FBI director and the legendary reporter.
In Hoover, Seldes could not have had a more implacable, vicious, or
paranoid foe. If Seldes embodied the bookish look of the intellectual
leftist, Hoover was the polar opposite. He had the face of a boxer, with
a thick neck to match, and was often described as dressing like a
dandy—all fine suits and wide-brimmed G-man hats. By 1940, Hoover
had been director of the FBI for 16 years and had cemented his power
with a vault of secret dossiers on almost every person of public promi-
nence. No tidbit was too prurient, too underhanded, too irrelevant, or
too unreliable to be excluded. Homosexuality, alcoholism, sympathies
for African-Americans, and—most of all—communist leanings were
grist for Hoover’s rumor mill, to be logged until they proved useful. He
could ruin almost anyone he chose.

Hoover chose Seldes in November 1940, launching a chain of
events that would bring together _
shadowy communists, inept FBI agents,  Opposite: In Freedom of
the most powerful gossip columnist in  #fre Press, published in
the world, and the Nazi sympathizers 1935, Seldes documented
who once ran Reader’s Digest. Hoover's the influence of big business
relentless vendetta would span five onnews content. He decried
presidencies and two wars and would  censorship caused by
wind its way from New York to Texas advertiser pressure and
to Vermont to Mexico to Furope and called for an ethical code
back again. for reporters.

CLOCKWISE FROM TOP: COURTESY RICK GOLDSMITH (2); VAN PELT-DIETRICH LIBRARY. UNIVERSITY OF PENNSYLVANIA, OPPOSITE PAGE: COURTESY RICK GOLDSMITH; BOOK: BY LUTS HENRIQUE SEABRA




|

. - =

s ——l o

BRILL'S CONTENT 117




Right: In his later years, Seldes retired to
Verntont. Below: Seldes (far right) with General
John Pershing (center, with hat) covering World
War I as an Army press correspondent. Standing
second from right is Edwin L. James, who would
later become the managing editor of The New
York Times and one of Seldes’s foes.

Left: A sketch of Seldes by an unknown artist circa
1929. Right: Seldes's proof that the FBI had been
monitoring his wife's mail—a memo recording the
names and addresses of Helen Seldes’s correspondents
that a postal employee accidentally resealed into an
envelope addressed to her. Below: Seldes (circled at
right) in 1922 in the Kremlin with Viadimir Lenin
(center), Leon Trotsky (left), and the rest of the
American press corps in Moscow.




OPPOSITE PAGE. CLOCKWISE FROM TOP RIGHT: ®RICK GOLDSMITH, 1989; COURTESY RICK GOLDSMITH; VAN PELT-DIETRICH LIBRARY, U.OF PA; COURTESY RICK GOLDSMITH; VAN PELT-QIETRICH LIBRARY, U OF PA. THIS PAGE: COURTESY RICK GOLDSMITH (2)

In Fact's subscribers included Eleanor Roosevelt, Humphrey Bogart,
Katharine Hepburn, and every justice on the U.S. Supreme Court—Justice

William Douglas bought them all subscriptions.

eorge Seldes was probably America’s first red-

diaper baby. He was born on November 16,

1890, to George and Anna Seldes, radical left-

ists and the founders of a failed utopian com-
mune in New Jersey called Alliance. The family later
moved to Pittsburgh. Seldes dropped out of high school
and in 1909, at the age of 18, took a job as a cub
reporter with the Pittsburgh Leader for $3.50 a week. He
was starstruck, stunned at how easy it was for a young
high-school dropout to interview his populist hero,
perennial presidential candidate William Jennings
Bryan, or cover the divorce of one of the world’s richest
men, Pittsburgh’s Andrew Mellon.

In the autumn of 1912, at the urging of his brother
Gilbert, Seldes took time off from his fledgling career
to study for a year as a “special student” at Harvard,
where he met John Reed. By the end of World War I,
he was in Europe as an Army press correspondent (in
those days, war correspondents were actually employed
by the Army rather than by news agencies, and each wore
an officer’s uniform and followed orders) and worked alongside
Edwin L. James, the future New York Times managing editor with
whom Seldes would later have a falling-out.

After the war Seldes became the Chicago Tribune’s European corre-
spondent, making headlines in the U.S. in 1923 when he was kicked
out of Moscow—where he had been covering the fifth anniversary of
the Russian Revolution—for refusing to obey the censorship laws. In
1925, Seldes’s Orient Express adventure made headlines again.

By 1929, he was living in Paris and making the scene in the city’s
café society. It was at a party during his first year in Paris that Seldes
met an American student at the Sorbonne named Helen Larkin. She
told him that she intended to go to Moscow to work for the Soviets.
Seldes tried hard to dissuade her, describing how impoverished the
conditions were in Russia at the time. “I don’t think I ever want to see
you again, Mr. Seldes,” she said to him. Three years later, in 1932, they
ran into each other at another cocktail party, also in Paris. Larkin had
not gone to Russia. They were married within weeks.

Helen and George briefly returned to the States before traveling
to Barcelona in 1936 to cover the Spanish Civil War for the New York
Post. They returned to the U.S. in 1937 and settled in Norwalk,
Connecticut. By then, Seldes had already written two books—You
Can't Print That and Freedom of the Press—accusing the commercial
press of self-censorship. In 1938, he wrote another, Lords of the Press,
in which he systematically detailed the conflicted relationships
between the owners of America’s major news chains and big
business, from Harry Chandler, publisher of the Los Angeles Times, to
William Randolph Hearst. In it, Seldes insulted virtually every
potential employer he had.

Fortunately, in 1940 Seldes’s friend Bruce Minton proposed that
they start a newsletter together, to be based in New York City. It would
be called In Fact, and it would critique the news and highlight the
stories that the commercial press ignored. Minton told Seldes he had
friends who would raise $3,000 in start-up funds if Seldes would only

Seldes's Sawdust Caesar,
published in 1935, was among
the first biographies of his
enemy Mussolini. Right: Seldes
(standing, far right) with the
press corps in Rome in 1925.

QNS '

lend his name—which was already famous for his exploits as a journalist
in Europe—to the masthead. Seldes agreed.
In Fact was a weekly, four-page news sheet, with two columns of very

_.compact type per page. Its motto was “For the Millions Who Want a Free

Press.” Victor Weingarten, 84, who was an associate editor at In Fact, says,
“You could read it in five minutes.” The newsletter enjoyed a broad
readership, from communists to trade unionists to America’s liberal
elite. In Fact subscribers, of which there were nearly 180,000 at its peak,
included Eleanor Roosevelt, several members of Congress, and every jus-
tice on the U.S. Supreme Court—Justice William Douglas bought all his
colleagues subscriptions, according to Weingarten. Also on the mailing
list were such celebrities as Humphrey Bogart and Katharine Hepburn.

In Fact’s combination of facts and vitriol was pure Seldes. When it
broke the tobacco story in 1941—with the headline “Tobacco Shortens
Life”—In Fact not only reported the results of a Johns Hopkins University
study that found shorter life expectancy among smokers but also
excoriated the media for having failed to cover it. “The facts...constitute
one of the most important and incidentally one of the most sensational
stories in recent American history, but there is not a newspaper or a
magazine in America {outside scientific journals) which has published
all the facts,” Seldes wrote.

Reading old copies, one senses the stop-the-presses drama with
which In Fact was produced. The headlines spin off the page as if they
were in a Cary Grant movie: “Sugar Scandal” (Pepsi-Cola hoarding sugar
during wartime rationing); “Standard Oil’s Treason” (Standard Oil
entering into a pact with Nazi Germany to slow down synthetic rubber
production in the U.S.); and “Fascist Crackpot” (a congressional commit-
tee failing to act on death threats sent to In Fact by a fascist organization).

Seldes saw the world in black and white, and his hyperbole some-
times obstructed his reporting. Weingarten remembers that much of
his job involved tempering Seldes’s rants. “I had to qualify almost every-
thing,” Weingarten says. The sentences Seldes submitted would typically
begin with something like “This is the [CONTINUED ON PAGE 152]

BRILL'S CONTENT 119




- Secripts On Deadline

the politician’s past but replies, “With your permission, I'll make up
my own mind about the fellow.” As Platt says, “We had to protect their
integrity as professionals.” It’s a head-scratching moment when the
actor playing a professional can see the principles more clearly—and is
more troubled by their absence—than the professionals themselves.

It points to a nostalgia that runs throughout Deadline, one that may
prove the show’s greatest asset but feels like its biggest flaw. Based on
the two pilot episodes, the news that breaks in the New York Ledger
exists outside the television news cycle, the AP wire, or the Drudge
Report. For a show about deadlines, there doesn’t seem to be much of a
pressing need for them. And in an era when audiences for New York
tabloids are stumbling (gutting each other with massive newsstand
price cuts), Deadline’s dynamism and celebration of the crusading
columnist—as shuffling and bloodshot-eyed as he may be—comes off as
somehow innocent of deeper pressures: the need for print journalism
to stay relevant in the face of exploding news outlets, to make money
after newsstand profits get sliced in half, to find audiences again.

“With this show, we’re hoping to show that while journalists might

be venal, cowardly, corrupt people in their private lives,” says Palm,
“occasionally they rise to heroism.” The show will be seen as an earnest
attempt to refurbish the reputation of “ink-stained wretches,” as Wolf
likes to call them. But the romanticism doesn’t just apply to the char-
acters. You hear the expression “compressed reality” constantly in the
company of the writers and producers of Deadline—the need to shorten
and intensify the life of the paper and the lives of those who produce
it. But this compression means meeting more than the formal
demand of a 44-minute window Monday nights at 9.

It’s an expectation that the stories we share will find their endings:
The shamefaced celebrity with an overactive sex drive won't be
charged, the spoiled rich kid with the coke habit and violent streak
will get a jail sentence, and the families of the murdered will be
avenged. The idea that news has a narrative is one of the most roman-
tic aspects to Deadline, but it’s wrong to fault Wolf, Palm, and the oth-
ers for making morality tales from the fragments we read in the paper.
Wolf has insisted that his shows are merely entertainment; their
appeal lies in the way they engineer closure. We want moral convic-
tions in the second half of an episode because we trust that they are at
the heart, but so seldom in the presstred practice, of our news. B

The Journalist and the G-Man

[CONTINUED FROM PAGE 119] worst example of...” It was Weingarten’s
job to change that to “This is one of the worst examples....” Regardless,
In Fact’s tone was, like Seldes, consistently left-wing, strident, and
aggressive. Seldes was clearly happiest when denouncing people.

n November 25, 1940, President Franklin D. Roosevelt’s press
secretary, Stephen Early, wrote a one-sentence memo to
J. Edgar Hoover, preserved in Seldes’s FBI file: “Respectfully
referred to J. Edgar Hoover for investigation and report.”
Enclosed was a copy of the 14th issue of the fledgling In Fact. Early
presumably thought the newsletter merited the Hoover treatment
because the lead story was a left-wing polemic against FDR’s policies
on labor unions and minorities, and it included a swipe at the
FBL: “[T]he ]J. Edgar Hoover outfit..is attacking labor” by infiltrating
unions and spying on “practically all liberals, progressives, intellec-
tuals, and non-conformists.”

Hoover demanded that his agents investigate Seldes, and they
quickly zeroed in on Bruce Minton, who had cofounded In Fact and
served as its associate editor under Seldes. On January 23, 1941, Hoover’s
agents filed the first of dozens of FBI case reports on Seldes. The report,
revealed here for the first time, concluded that “MINTON is regarded as
being a member of the Communist Party at present time. SEIDES,
although nota Communist of his own admission, is regarded as a close fol-
lower of the Communist doctrines.” The FBI had only one source for the
information: Victor Riesel, a journalist who would become a syndicated
columnist for Hearst’s New York Mirror. Riesel specialized in uncovering
mob influence and corruption in the union movement—years later, he
was blinded in an acid attack attributed to the mob. Riesel had told the
FBI that “the Communist Party purposely furnished the necessary funds
to SELDES to start out the publication.”

Although In Fact was Minton'’s idea, his time at the newsletter was
brief. Seldes thought Minton editorialized too much, and within a
year Minton had cut ties entirely from the paper, leaving the enter-
prise to Seldes. Riesel’s statement to the FBI, however, fueled Hoover’s
belief over the next two decades that the Communist Party had
funded In Fact, that the party had gotten its money from the Soviet
Union, and that Seldes should be prosecuted as an agent of foreign
influence (simply being a communist, even in the days of the Red

152 NOVEMBER 2000

Scare, was not illegal). The problem was that there was no evidence
to support Riesel’s claim. Seldes, at this point, had no clue he was of
interest to Hoover’s FBI.

In its early years, In Fact quickly became notorious, as indicated by
the volume of letters concerned citizens sent to the FBI asking the
bureau’s opinion of this new and potentially subversive newsletter. It
was not uncommon for members of the public to write to Hoover. They
asked his advice, inquired as to whether their neighbor was a
communist, turned in their friends as Reds, and occasionally wrote
proclamations of innocence if they believed (usually wrongly) that they
might be suspected of something. Seldes and In Fact triggered a stream
of complaints. One person—the name is blacked out in the file—wrote
on letterhead from The Pennsylvania State College’s architecture
department to let Hoover know that he was receiving In Fact against his
will: “As I did not like the looks of the publication and prefer not to
have anything enter my home in which Seldes is connected, I wrote and
asked that my name be removed from the publication’s mailing list.”
Apparently it did no good, and In Fact kept arriving. “In case of any
eventuality I wish to state now that I have never subscribed to IN FACT,
nor to any other publication of that ilk.” Hoover’s reply, included in the
file, assured the worried academic, “You may be sure that your letter
will be made a matter of permanent record.”

n May 1941, the file discloses, Hoover received a note from gossip

king Walter Winchell, who often swapped tips with Hoover. It

sparked a war of words that would change Seldes’s life. Winchell

had enclosed a letter from a reader of his column asking
Winchell’s opinion of In Fact. Winchell replied to the reader, a New
Yorker named Thomas A. Murphy, that he had passed the query to
Hoover. “I am not familiar with Mr. Seldes’s publication as I do not see
it,” Winchell added. (That statement was probably false, as Winchell’s
assistant was in the habit of passing stories to In Fact that Winchell
rejected if she thought they deserved to be published.)

Murphy’s letter to Winchell concerned a May 1941 In Fact article
about Harry Bridges, a labor leader the FBI had accused of exhorting
the violent overthrow of the government. The article was an
inflammatory defense of Bridges and accused Hoover and his agents of
conducting an unprincipled campaign against the labor movement
with no regard for civil liberties.

Hoover appears to have lost his cool when he saw the letter. He
sent a two-page response, a copy of which is included in the file,




directly to Murphy condemning Seldes and his scandal sheet. Hoover
wrote that the sources of In Fact’s information were the Communist
Party, “elements of the underworld” (meaning organized crime), and
“individuals who have been misled and misinformed.” He accused
Seldes of publishing “a collection of lies and falsehoods.”

What Hoover didn’t know was that Murphy, whom Hoover had evi-
dently mistaken for one of his concerned citizen correspondents, was
actually an In Fact subscriber who had simply asked Winchell, a
staunch Hoover ally, for his thoughts on the Bridges story. No doubt
surprised by Hoover’s angry letter, Murphy forwarded it to Seldes. On
July 21, Seldes wrote a challenge to Hoover, preserved in the file. “If you
will point out one statement or one word in IN FACT which is not true
or honestly reported, I will print your correction,” Seldes wrote. “You
cannot brush off these charges by yelling ‘reds.”” The episode was the
first indication Seldes had that he was being scrutinized by Hoover.

Before Hoover had a chance to reply, Seldes struck again, on the
front page of the July 28, 1941, In Fact: “FBI’s
head, ]. Edgar Hoover, writes an angry letter
to an IN FACT reader [and is] smearing all his
critics as reds, criminals or misinformed and
ignorant persons.”

Seldes, always game for a fight, rankled
Hoover with this last broadside. Hoover was
incensed, and his anger can be measured in the 15-page, single-spaced
memo—typed entirely in italics—that he sent to Seldes on August 27.
The letter, which is included in Seldes’s file, offered a point-by-point
reply to the Bridges story, calling one accusation—that Hoover’s
regime was so heavy-handed that FBI clerks’ visits to rest rooms were
timed—“a malicious lie.” “I shall now observe with interest the action
which you will take since being advised of the facts, and of course, I
shall be very glad for you to quote my letter,” Hoover told Seldes. “I
have taken you at your word.” Seldes wrote back to Hoover promising
to print an edited version of his letter, but on October 4 Hoover replied:
“I must insist that if the letter is published that it be published in its
entirety.” (The exchange is contained in the file.) Seldes chose to print
none of'it, a decision he would come to regret.

y the late 1940s, the FBI's investigation had taken on a Keystone

Kops quality. Hoover’s agents, desperate to please their boss,

were frantically following every lead, no matter how silly. In

1950, the FBI noted a bizarre theory from one of its informants
that In Fact was being used to plant communist moles inside Reader’s
Digest, the largest-circulation magazine in the country and a bulwark of
right-wing values. One FBI memo in the Seldes file records this allegation
from the unnamed source, who apparently had infiltrated the Commu-
nist Party: “[In Fact], as I know from discussions in the Politburo, was
established to reach a wide group of people, particularly in the educa-
tional system, but [copies of In Fact were] also planted in the Pleasantville
[N.Y] area in order that its staff and associated Communists might
infiltrate the staff of the Reader’s Digest. The Party leaders considered that
a very important task at that time.”

But the only discernible “connection” between Reader’s Digest and
Seldes was a 1947 In Fact report that named three “fascist” employees
at Reader’s Digest—and a number of U.S. congressmen—who had associ-
ated with convicted Nazi spy George Sylvester Viereck during World
War II.

Seldes’s former colleague Victor Weingarten, who lives in Manhattan
and is retired from a career in public relations, remembers the story
well. Weingarten occasionally spends time in the midtown office of
his defunct PR firm, where he was interviewed by Brill’s Content.
Though he has occupied the office for years, the place still looks like
he just moved in. Weingarten also spent 25 years working at the Insti-

tute of Public Affairs, a think tank that advised the federal govern-
ment on social policy, and served as its president before it closed, in
the early 1980s. A signed photo of Richard Nixon, thanking Wein-
garten for his efforts, hangs on a wall.

In 1943, Weingarten says, the Justice Department ordered a study
of Nazi sympathizers in the U.S., including Reader’s Digest editors,
which it decided to keep secret. This did not please its author, a Justice
Department official named O.John Rogge, whom Weingarten per-
suaded to leak the report to In Fact. The story came out while Rogge
was traveling. His plane made an unscheduled stop in Spokane, and he
was kicked off the flight. Then two FBI agents approached Rogge in the
terminal, removed him of all Justice Department property, and fired
him on the spot.

The episode characterizes the relationship between Weingarten
and Seldes—the FBI referred to Weingarten as Seldes’s “leg man.”
“George was in charge of indignation and I was in charge of informa-

In 1950, the FBI noted a bizarre theory from one of its informants
that In Fact was being used to plant communist moles inside Reader’s
Digest, the largest-circulation magazine in the country and a bulwark
of right-wing values.

tion,” Weingarten says.

Though he hasn’t made an effort to obtain it, Weingarten probably
has his own FBI file inside the bureau’s vaults. One memo in the Seldes
file has a sinister handwritten note from Hoover on the bottom: “Also
we ought to get a line on Weingarten.”

hile the FBI was bungling, Seldes was indignant about
the continuing probe against him. In 1945, for example,
he wrote to Hoover to complain that his wife, Helen, was
being harassed by the Feds: She had been questioned
and searched while traveling to and from Mexico, and mail addressed
to her at their Norwalk home was being opened at the local post office
at the behest of the FBI.

According to bureau memos in the file, Hoover checked into
Seldes’s claims, and most of them turned out to be true. The FBI had
requested that “SIS [Special Intelligence Service] agents in Mexico City”
follow Helen while she was across the border, and her baggage had
been searched by U.S. customs agents when she returned from Mexico.
In addition, FBI agents had searched her hotel room in Fort Worth,
Texas, during the trip, finding “negative results except for an empty
rum bottle and three empty packages of cigarettes,” one memo states.

Hoover’s reply to Seldes’s allegations, included in the file, was a
masterpiece of halftruth: World War II was still raging during Helen’s
trip, he wrote, and travelers had to put up with certain inconve-
niences. “[N]either I nor any of the personnel of the Federal Bureau of
Investigation can be held responsible for the ‘loitering’...of ‘native
Mexicans,”” Hoover wrote in a September 10, 1945, letter to Seldes. He
then went on to reassure Seldes that he was trying to find out whether
anyone had been authorized to screen Helen’s mail, and if anyone had
“you may rest assured that instructions will be issued for the immediate
discontinuance of such coverage.”

For some reason, Seldes spared Hoover the humiliation he would
have faced if Seldes had explained precisely how he knew that Helen’s
mail was being monitored. The FBI had required the Norwalk post
office to record the name and address of each of Helen’s correspon-
dents and periodically to mail the information to the New Haven office
of the bureau. It appears that a Norwalk postal worker had accidentally
dropped one such report into a letter addressed to Helen and resealed it
at the post office. The bureau was nonplussed. “Apparently a ‘leak’ has

BRILL'S CONTENT 153




The Journalist and the G-Man

developed somewhere in the post office at Norwalk,” an internal report
in the file states. Oral instructions were issued to stop the mail tap.

hough Hoover’s crusade against Seldes was often comically
inept, it became increasingly vicious as the Cold War began,
and the FBI eventually had a hand in putting In Fact out of
business.

In January 1948, during President Harry Truman’s term, Represen-
tative Clare Hoffman of Michigan contacted the FBI, trolling for
information about communists that he could use to his political
advantage. According to one file memo from the agent who spoke to
Hoffman, the congressman “stated he felt called upon to start the
new year right by exposing George Seldes of In Fact...He would not
attribute anything to the bureau.”

Hoover sent Hoffinan a hefty dossier that summarized what the
bureau knew about Seldes. It included an abstract of the 15-page
response to the Bridges saga, which had transpired seven years earlier.
This was most likely illegal, since at the time the FBI was forbidden to
release its files without the consent of the attorney general. Hoffman
turned around and read the entire tract into the Congressional Record. It
contained no evidence that Seldes was a communist but plenty of guilt
by insinuation. By leaking the file to Hoffman, Hoover ensured that the
red-baiting media—almost all of the newspapers in the country—was at
last able to report what the FBI considered to be the dirt on Seldes.

The Chicago Tribune, once Seldes’s employer and by now staunchly
conservative, seized upon Hoffiman’s allegations. One of its wire service
stories was headlined “Seldes Dubbed Goose-Stepper for Red Press”;
another was titled “Seldes Lies and Vilifies,
House Told; Warned He Has Perverted Mind.”
Life magazine joined in with a feature story:
“Dupes and Fellow Travelers Dress Up Commu-
nist Fronts." The article was accompanied by
photographs of Seldes and other prominent
“communists,” such as Langston Hughes,
Albert Einstein, and Lillian Hellman.

When the innuendo contained in Hoover’s investigation was made
public, the tide began to turn against Seldes. His liberal subscribers,
alarmed at the growing witch hunt, began to cancel in droves. But In
Fact was also getting pinched by the communist left: In 1948, Seldes
had taken a trip to what was then called Yugoslavia and interviewed
Marshal Tito for In Fact. Seldes was impressed with Tito and publicly
supported his split from Joseph Stalin and his push toward “democra-
tic socialism” in Eastern Europe. The pro-Tito, anti-Stalin stories
Seldes published angered those subscribers who were actual commu-
nists, and the party ordered its members to cancel their subscrip-
tions. “[We were| John Steinbeck leftists,” Weingarten says. “We got
run down by traffic from both sides.”

On October 2, 1950, two years after Hoover’s baseless allegations
against him became public, Seldes published the last edition of
In Fact. It consisted entirely of an editorial from Seldes denying that
he was a communist and explained that, because of a decline in sub-
scriptions, he had been “forced to announce [In Fact] is suspending
publication, temporarily.”

he suspension, of course, became permanent. In 1950, at the

age of 60, Seldes retired to Vermont. At this point, one might

reasonably have expected Hoover to give up his crusade and

allow Seldes to enjoy his retirement as the man who made it
okay to print bad things about the news business (not to mention the
FBI). Not a chance.

154 NOVEMBER 2000

In July 1953, as the Korean War was ending, Seldes was summoned
from Vermont by the Senate Permanent Subcom mittee on Investiga-
tions to be questioned by Roy Cohn, Senator Joseph McCarthy’s lieu-
tenant. It had been 13 years since the FBI director had targeted the
bespectacled reporter, and Seldes was finally able to confirm for
Hoover the very “evidence,” such that it was, he had sought all
along—and to dodge prosecution one last time.

“Are you a member of the Communist Party?” Cohn asked Seldes in
a closed session, according to the congressional transcript. The ques-
tion began a verbal dance that was all too familiar at the height of the
McCarthy era. “No,” Seldes replied. “Have you ever been a member of
the Communist Party?” Again: “No.”

“Do you know any Communist Party members?” Cohn asked. At
this point in the transcript, Seldes appears to have become a little
flustered. “Well, look, do I know them or—Well, look, for instance—I
want to tell you this frankly.” The committee chairman chided Seldes
for talking faster than the stenographer could type. “I have ulcers and
am sort of the nervous type,” Seldes joked. “I started a weekly newslet-
ter with another man. His name on the letterhead was Bruce Minton. I
swear I had no idea he was a Communist. He was expelled from the
Communist Party, I think, 1945...If I know any Communists? I know
Bruce Minton [but] I didn’t know it until he had left my publication
and was thrown out of the Party.”

Seldes had received a 4,500-word letter from Minton earlier that
year, which Minton called a “confession” and Seldes published in his
1968 book, Never Tire of Protesting. The letter, which describes Seldes in
glowing terms and exhibits precisely the sort of puffery that Seldes
might have railed against in the complacent mainstream press of his
day, confirmed that the Communist Party had, through Minton,

On October 2, 1950, two years after Hoover's allegations became
public, Seldes published the last edition of In Fact. It consisted
entirely of an editorial from Seldes denying that he was a communist
and explained that, because of a decline in subscriptions, he had been
“forced to announce [In Fact] is suspending publication, temporarily.”

attempted to use Seldes and In Fact as a front to popularize communist
ideas. But Seldes, according to Minton’s letter, had proved too indepen-
dent and intractable, and when Minton left In Fact after less than a
year, the party’s involvement with the publication ended. “To the horror
and disappointment of the Party,” Minton’s letter read, “Mr. Seldes
proved to be beyond the usual methods of persuasion; his integrity, his
personal honesty and forthrightness, his convictions were such that
the Party was helpless.”

Was Seldes really unaware of the Communist Party’s connection
to In Fact? Or was this a clever subterfuge devised after the fact by
Minton to clear Seldes with McCarthy? After all, Minton was already
living in exile abroad and was facing more than one grand jury inves-
tigation in New York for his political activities. He was well situated to
serve as a fall guy for Seldes.

“I have no grounds to doubt Minton’s account of the beginnings
of In Fact” says the filmmaker Goldsmith, “nor to doubt that
Seldes knew nothing of the intentions of Minton as a Communist
Party member.”

Seldes’s niece, the Tony Award-winning actress Marian Seldes,
concurs that her uncle had no clue about Minton. “Knowing my
uncle’s history, if he said something was true, it was true,” she says.
Marian, 72, will appear in January in a New York production of
Edward Albee’s The Play About the Baby. “I cannot imagine him bluffing
or lying or dissembling.” This was, after all, the man who had risked
his life to expose Mussolini’s death squads.




The Journalist and the G-Man

Minton was independently wealthy, which may explain Seldes’s igno-
rance of his motives—it would have come as no surprise to Seldes that
Minton had ready access to money. Minton used two names: Richard
Bransten, his given name, and Bruce Minton, his communist nom de
plume; he and his wife, Ruth McKenney, were relatively well known in
literary circles as champagne socialists. McKenney, in fact, was the
author of a wildly popular collection of New Yorker short stories called
My Sister Eileen, which was made into a 1955 film of the same name
starring a young Jack Lemmon. Minton and McKenney were ousted
from the Communist Party in 1946 (for “revisionism,” as one FBI memo
in the Seldes file put it) after they had turned over most of their money.

Minton met a dismal end. After he left In Fact and was kicked out
of the party, he settled in England, presumably to avoid the reach of
American authorities. In 1955, he killed himself with an overdose
of sleeping pills.

Marian’s brother Timothy Seldes, a 74-year-old New York literary
agent (he owns the Russell & Volkening agency, which represents
Nadine Gordimer, among others), does allow that his uncle may have
turned a blind eye to Minton’s scheme if it meant he could get his own
publication. “If Bruce Minton came on to him as a passionate believer”
in the mission of In Fact, says Timothy, then that, coupled with
“George’s need for money, made him not think about it. I think he
must have suspected.”

Certainly, Minton’s influence on In Fact was brief and, in the end,
negligible. “I've read at least part of every [issue] of In Fact,” says Gold-
smith, “and they all unmistakably bear Seldes’s imprint...It’s clear
that the paper is Seldes’s and not Minton’s.”

n 1958, the Bridges story—in which In Fact had criticized Hoover
for his attacks on labor leader Harry Bridges 17 years earlier—
resurfaced. Hoover had written a book called Masters of Deceit; The
Story of Communism in America and How to Fight It. Seldes had read it
and, out of the blue, wrote Hoover a letter, which is included in the file,
extending a warm hand of apology through the Cold War frost. “Dear
Mr. Hoover: You may (or may not) remember me: when I was editing and
publishing In Fact, a weekly newsletter, we had some correspondence
and I have frequently thought of it,” Seldes wrote. He congratulated

Hoover on the book and then raised the subject of the Bridges story and
Hoover’s long response to the allegations: “It was my intention to pub-
lish it with a rebuttal by the man who wrote the article [a researcher
who joined In Fact after Minton left] but he ‘resigned,” and nothing else
appeared. I may say that in my 49 years of journalism this failure to set
the record straight is the only item that fills me with regret.”

The apology to Hoover for not printing his letter in full, after the
FBI had hunted him for nearly 18 years, was typical Seldes. He’d spent
ten years holding the press accountable when it was unfair, and he
did not let himself get away with the lapse on the Bridges story. On
the advice of his colleagues, Hoover did not reply to the letter.
“Though Seldes now feigns friendship for the Bureau, it is believed
that he might in the future utilize a letter from the Director for his
own personal advantage,” one FBI functionary concluded in a memo
contained in the file. Hoover added in his own scrawl, “I agree.”

Later that same year, Seldes wrote to Hoover again, this time to
request his permission to reprint something that Hoover had once
said in a book Seldes was writing, The Great Quotations (which was, as its
title suggests, a collection of quotations). The FBI had an internal
debate, chronicled in file memos, over whether it should reply. The
agents concluded, as before, “that the attached letter from Seldes not
be acknowledged.” But then Hoover changed his mind. “On 12-4-58 the
Director advised [his agent] that Seldes’ letter should be acknowl-
edged.” Hoover replied, “Thank you for your letter...The quotations
which you attributed to me are accurate, and I appreciate your courtesy
in giving me the opportunity to confirm them.”

But that was as courteous as Hoover was prepared to be. The FBI
kept tabs on Seldes and his wife for six more years, going so far as to
monitor their European vacations. On December 1, 1964, 24 years
after it had been opened, the final memorandum in the file reads:
“The case is being returned to Closed status.”

On November 16, 1990, George Seldes made headlines when he
announced on his 100th birthday that he was finally getting rid of
his 70-year-old typewriter, a Royal manual. The Nation sent a reporter
to ask him why. He figured he’d already written everything there
is to write, he replied. Timothy Seldes rescued the typewriter
upon which every missive to Hoover had been written, in addition to
some of the biggest stories of the century. It sits in his New York
office today. O

THE OMBUDSMAM

[CONTINUED FROM PAGE 32| And in that terrific little piece by Mimi
Sheraton—an investigative report about recipes, of all things [“Twice
Cooked,” Notebook]—this was the end:

“And after looking through [David] Ruggerio’s book, [Giuliano]
Bugialli nominated three more recipes he says Ruggerio cribbed from
him. ‘He did it all in a very stupid way,’ said Bugialli, ‘changing only a
tiny ingredient. He is also stupid to suggest roasting a hen for the chicken
with bread crumb sauce. It must be a rooster.”

He chuckled.

The editors respond: Michael Gartner is completely right about the sub-
tle use of words. When we say “contend” instead of “explain” we are
doing it on purpose, to signal to readers that we're especially skeptical.
As for our lack of identification of both Jonah Goldberg and Jeffrey Klein
in the Contributors notes, from this point forward we’ll include both
their bios consistently because their political and ideological back-
grounds are relevant to their opinion columns.

Frank Luntz responds: Mr. Gartner neglects to inform readers that more

156 NOVEMBER 2000

than a dozen reporters personally attended at least one of the Instant
Response party convention sessions criticized in his column (they were
not traditional “focus groups”). These reporters and 20 of their colleagues
felt that the sessions were sufficiently reflective (notice I did not use the
word “representative”) of swing voters to report the results.

Mr. Gartner also does not tell readers that the collective reaction of
these carefully selected Instant Response participants more accurately
reflected public reaction to the two conventions than many of the career
pundits. Imagine that: The people themselves are more indicative of
public opinion than those paid to analyze it. I wish Mr. Gartner had
taken just 90 seconds out of his busy day to call me before repeating
unjustified criticisms.

One reason Americans so distrust the press is the perception that the
news they are given is distorted. Coincidentally, it’s this distortion that
led to Mr. Gartner’s “resignation” from NBC News after the Dateline Gen-
eral Motors Corporation fiasco.

Michael Gartner responds: Mr. Luntz’s response does not even remotely
address the issues raised by his colleagues or by this column. B




